Marketing VS Sales

Vergeet ChatGPT [Nadat je ermee gespeeld hebt].

Geschreven door Bjørn Hascher | 3 december 2023

In the jaren '70 kwam voor iedereen een machine beschikbaar om getallen mee te berekenen. De rekenmachine werd geboren en de impact was enorm. Sinds een jaar is er nu ook een machine voor taal, en opnieuw zal de impact enorm zijn. Maar met deze taalmachine bedoel ik niet ChatGPT.

Maar wat is ChatGPT dan? Het is waarschijnlijk een van de beste interactieve advertenties aller tijden. ChatGPT is niets meer dan een eenvoudige interface bovenop de daadwerkelijke taalmachine, het GPT- taalmodel ontwikkeld door OpenAI en voor een groot deel eigendom van Microsoft.


Het was in eerste instantie een interactieve showcase van wat er met dit Large Laguage Model (LLM) taalmodel mogelijk is, zodat Microsoft toegang kan verkopen aan bedrijven die daar gebruik van willen maken. Ik vind dat de marketeer die met dit idee kwam een bonus van minstens een miljoen dollar zou moeten krijgen. Maak een zeer eenvoudige, goedkope en gemakkelijk te ontwikkelen front-end interface bovenop de GPT API, noem het ChatGPT, en laat de hele wereld versteld staan. Briljant.

Inmiddels heeft OpenAI door de enorme populariteit, ook een verdienmodel aan ChatGPT gehangen zodat het daar ook inkomsten mee genereerd.

Vergeet ChatGPT maar

Het originele doel achter de chat tool is dan ook de reden waarom je ChatGPT zou moeten vergeten, het hoofddoel is om de kracht van deze taalmachine te laten zien, niet om je bedrijf te verbeteren. Het is niet schaalbaar, niet geïntegreerd, niet gericht op jouw context, jouw uitdagingen, niet deelbaar, niet compliant, hoewel ze daar nu ook stappen in aan het zetten zijn. Moet je deze generatieve AI-tool dan negeren? Integendeel, het is een geweldig voorbeeld van een baanbrekende technologie die er al een tijdje was maar nu dankzij ChatGPT bekend is geworden bij het grote publiek.

Wat moet je dan doen met ChatGPT als je een beetje bedrijf van omvang hebt? Het is goed om ermee te spelen en zelf de enorme kracht van deze taalmachine te ervaren. Maar nadat je ermee hebt gespeeld, stop daar dan. Gebruik het niet in je dagelijkse werk, stop met het maken van een bedrijfsmodel bovenop deze tool, vergeet ChatGPT. Wat? Are you nuts?

Vind de juiste AI-tools voor jou

Vóór de lancering van ChatGPT waren er al veel zakelijke toepassingen gebaseerd op het GPT-taalmodel en ook op andere modellen (GPT is niet de enige). Na de release van ChatGPT explodeerde het aantal toepassingen dat van dit model gebruik maakt. Op een gegeven moment kwamen er honderden nieuwe toepassingen per week op e markt. Te veel om zelf uit te proberen. Op dit moment is het verstandigste om, bijvoorbeeld via LinkedIn, individuen te volgen die er hun dagelijkse taak van hebben gemaakt om al deze nieuwe toepassingen op een rijtje te zetten en te beoordelen.

De toepassingen die eruit springen en die heel specifiek passen bij jouw bedrijf, sector, organisatie, teams of functie, ga die eens uitproberen. Denk hierbij aan marketing en sales tools, productietools, transport tools, development tools, alles waar voor jou (programmeer) taal en communicatie belangrijk is.

In mijn team hebben we veel gespeeld met ChatGPT en dat doen we nog steeds. Maar om inhoud efficiënt en effectief te creëren, optimaliseren, beheren en te distribueren, gebruiken we veel betere tools die gebruik maken van AI-modellen of taalmachines zoals GPT-4.